Мобільні пристрої відволікають учнів

Мобільні пристрої відволікають учнів

Мобільні пристрої відволікають учнів та негативно позначаються на навчанні, свідчать дані із 14 країн. При цьому менш як чверть країн світу запровадили заборону на використання смартфонів у школах. Про це йдеться в новій доповіді ЮНЕСКО , присвяченій впливу нових технологій на освіту.

Автори документа визнають, що проаналізувати ситуації було непросто, і виною в тому занадто стрімкий розвиток технологій: новинки з’являються в середньому кожні 36 місяців. З іншого боку, більшість наявних даних посідає найбагатші країни.

Нерівність

Головний висновок: загалом технології дозволяють мільйонам учнів здобувати освіту, проте ще більше людей залишається осторонь цього прогресу.

Доступні та універсальні технології відкривають нові можливості для учнів-інвалідів. Близько 87 відсотків дорослих людей із порушеннями зору зазначили, що на зміну традиційним допоміжним засобам приходять нові технологічні пристрої.

Радіо, телебачення та мобільні телефони замінюють традиційні методи навчання серед мешканців важкодоступних районів. Майже у 40 країнах світу використовуються навчальні радіопрограми. У Мексиці трансляція телевізійних уроків у поєднанні з очними заняттями сприяла збільшенню охоплення середньою освітою на 21 відсоток.

Онлайн-навчання під час пандемії

Онлайнове навчання, зазначається у доповіді, запобігло повному зриву освітнього процесу під час закриття шкіл у зв’язку з пандемією COVID-19 . Дистанційним навчанням імовірно було охоплено більше мільярда учнів; у той же час його перевагами не змогли скористатися щонайменше півмільярда людей, або 31 відсоток учнів у всьому світі, при цьому 72 відсотки тих, хто залишився за бортом, припадає на найбідніші групи населення.

Доступ до Інтернету

Право на освіту дедалі частіше асоціюється із правом на повноцінне підключення до мережі, проте можливості доступу до Інтернету залишаються нерівними. У всьому світі до Інтернету підключено лише 40 відсотків початкових шкіл, 50 відсотків молодших середніх шкіл та 65 відсотків старших середніх шкіл; 85 відсотків країн здійснюють політику, спрямовану на покращення можливостей підключення шкіл або учнів до мережі.

Додаткові ресурси

Деякі освітні технології можуть покращувати окремі види навчання у певних умовах.

Цифрові технології значно розширюють доступ до навчально-методичних ресурсів. Як приклади можна навести Національну академічну електронну бібліотеку Ефіопії та Національну електронну бібліотеку Індії. У Бангладеш портал для вчителів налічує понад 600 тисяч користувачів.

Технології мають незначний або помірний позитивний вплив на деякі види навчання. Огляд 23 використовуваних у початковій школі додатків вивчення математики показав, що вони орієнтовані скоріш на відпрацювання і тренування навичок, а чи не з їхньої розвиток.

Добиватися найкращих результатів

Акцент має бути зроблений на результатах навчання, а не на цифрових ресурсах, наголошують експерти ЮНЕСКО. У Перу, наприклад, як мовиться в доповіді, було видано понад мільйон ноутбуків, але вони не були впроваджені в освітній процес, і успішність не покращала. Як показав проведений у Сполучених Штатах Америки аналіз результатів більш ніж двох мільйонів учнів, виключно дистанційне навчання призводить до збільшення прогалин у знаннях.

При цьому технології не обов’язково мають бути найпередовішими, щоб позитивно впливати. У Китаї 100 мільйонам учнів сільських шкіл було надано високоякісні записи уроків, що дозволило підвищити успішність на 32 відсотки та скоротити розрив у доходах між міською та сільською місцевістю на 38 відсотків.

Негативний вплив технологій

Технології можуть негативно впливати на їх недоцільне або непомірне використання. Результати великомасштабних міжнародних оцінок, таких як Програма міжнародної оцінки учнів, свідчать про негативний вплив надмірного використання ІКТ на успішність учнів. У 14 країнах було зазначено, що просте перебування поруч із мобільним пристроєм відволікає учнів і негативно позначається на навчанні, при цьому менш як чверть країн запровадили заборону використання смартфонів у школах.

Цифрові навички

Багато країн лише починають встановлювати пріоритети у сфері розвитку цифрових навичок у рамках навчальних програм та стандартів оцінки, зазначають автори доповіді.

Навіть у найбагатших країнах світу лише близько 10 відсотків учнів 15-річного віку використовують цифрові пристрої понад годину на тиждень на уроках математики та природознавства. Більше того, вчителі найчастіше почуваються неготовими до викладання з використанням технологій та відчувають невпевненість при роботі з ними. Тільки половині країн світу є стандарти розвитку навичок вчителів у сфері ІКТ.

Найбільш швидкі темпи впровадження цифрових технологій характерні для вищої освіти, що найбільше перетворюється під їх впливом. У 2021 році у масових відкритих онлайнових курсах взяли участь понад 220 мільйонів учнів. Однак цифрові платформи підривають роль університетів та створюють проблеми нормативного та етичного характеру, наприклад, пов’язані з підписками на ексклюзивний контент та даними учнів та співробітників.

Довкілля

За результатами однієї з оцінок, продовження на рік терміну служби всіх ноутбуків у Європейському союзі дозволило б скоротити викиди вуглекислого газу в обсязі, еквівалентному зняттю з доріг майже мільйона автомобілів.

НАШ ГРАД